Министерство на иновациите и растежа обяви за обществено обсъждане втората процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели по Програмата за икономическа трансформация към Националния план за възстановяване и устойчивост.
ЦЕЛ НА ПРОЦЕДУРАТА: Внедряване на информационни и комуникационни технологии и решения, осигуряващи повишаване нивото на дигитализация на малките и средните предприятия чрез предоставяне на безвъзмездни средства на МСП. Новите технологии и решения, базирани на ИКТ следва да допринaсят за оптимизиране на системите за управление в МСП, увеличаване на производителността, подобряване на пазарното присъствие на предприятията и развитие на потенциала им за устойчивост и растеж.
ОЧАКВАН ЕФЕКТ: Да се повиши нивото на интеграция на дигиталните технологии в дейността на предприятията и да се подобри готовността им за последващо възприемане на технологии от Индустрия 4.0
ОБЩ РАЗМЕР НА СРЕДСТВАТА ПО ПРОЦЕДУРАТА: 30 600 000 лв.
ПРИЛОЖИМ РЕЖИМ НА ПОМОЩИ: „Минимална помощ“ (de minimis).
МИНИМАЛЕН И МАКСИМАЛЕН РАЗМЕР НА БЕЗВЪЗМЕЗДНО ФИНАНСИРАНЕ ПО ПРОЕКТ:
Минимален размер на заявеното безвъзмездно финансиране на предприятие | Максимален размер на заявеното безвъзмездно финансиране на предприятие |
3 000 лева | 20 000 лева |
ПРОЦЕНТ НА СЪФИНАНСИРАНЕ:
Категория на предприятието | Максимален интензитет на помощта |
Микро, малки и средни предприятия | до 100 % |
ДОПУСТИМИ КАНДИДАТИ:
1) Да са търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите.
2) Да са микро, малки и средни предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003 г., стр. 36).
3) Да са регистрирани не по-късно от 31.12.2019 г.
4) Да са реализирали нетни приходи от продажби за 2021-ва финансова година в зависимост от категорията на предприятието-кандидат, както следва:
Категория на предприятието | Нетни приходи от продажби |
Микро предприятие | ≥ 41 000 лева |
Малко предприятие | ≥ 82 000 лева |
Средно предприятие | ≥ 123 000 лева |
5) Да имат средносписъчен брой на персонала за 2021-ва година, който е ≥ 1 заето лице
6) Да са заявили подкрепа за основната си икономическа дейност съгласно Класификацията на икономическите дейности – КИД-2008.
7) Да са заявили подкрепа за основен код на икономическа дейност, който не попада в недопустими сектори и раздели от КИД-2008.
НЕДОПУСТИМИ СЕКТОРИ:
- сектор А „Селско, горско и рибно стопанство“;
- сектор В „Добивна промишленост“;
- сектор F „Строителство“;
- сектор Р „Образование“;
- сектор Q „Хуманно здравеопазване и социална работа“: раздел 87 „Медико-социални грижи с настаняване“ и раздел 88 „Социална работа без настаняване“;
- J „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти, далекосъобщения“: раздел 62 „Дейности в областта на информационните технологии“ и раздел 63 „Информационни услуги“.
8) Кандидатите не могат да участват в процедурата и да получат безвъзмездно финансиране, в случай че са предприятие, получило ваучер по процедура BG16RFOP002-2.083 „Ваучерна схема за предоставяне на услуги за информационни и комуникационни технологии “ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020.
ДОПУСТИМИ ДЕЙНОСТИ:
По процедурата са допустими услуги и решения от следните три групи съгласно „Списъка на допустимите услуги и решения в областта на ИКТ“ (Приложение 12):
Група I. ИКТ услуги/решения за дигитален маркетинг, платформи, уебсайтове и мобилни приложения:
- Създаване на онлайн магазин;
- Създаване на корпоративен уебсайт;
- Маркетинг в социални медии (social media marketing), включително управление на PPC (pay-per-click) реклама.
Група II. ИКТ услуги/решения за оптимизиране на управленските, производствените и логистичните процеси:
- Въвеждане на Система за управление на ресурсите (ERP система);
- Въвеждане на Система за управление на взаимоотношенията с клиенти (CRM система);
- Въвеждане на Модул за управление на веригата за доставки на суровини/материали/компоненти/продукти за производствения процес;
- Въвеждане на Модул за управление на складовото стопанство (WMS модул);
- Въвеждане на Модул за управление на производството;
- Въвеждане на Система за управление на продажбите на дребно (Point-of-Sale система);
- Въвеждане на Система за бизнес анализи (Business Intelligence система);
- Въвеждане на Система/платформа за вътрешнофирмени обучения на служители от разстояние в електронна среда.
Група III. ИКТ услуги/решения за осигуряване на киберсигурност в предприятията:
- Въвеждане и сертифициране на Система за управление на сигурността на информацията съгласно изискванията на международния стандарт БДС ISO/IEC 27001;
- Изграждане на система за защита на информацията в локална мрежа;
- Изграждане на система за архивиране на информация;
- Изграждане на система за управление на съхранението и споделянето на информация.
Предложенията за изпълнение на инвестиции могат да включват една или повече от услугите/решенията и от трите групи съгласно „Списъка на допустимите услуги и решения в областта на ИКТ“ Кандидатите трябва да включат избраните услуги/решения в Приложение „Заявени услуги и решения съгласно Списъка на допустимите услуги и решения в областта на ИКТ“.
ВАЖНО: Окончателният вариант на „Списъка на допустимите услуги и решения в областта на ИКТ“, както и образец на Приложение „Заявени услуги и решения съгласно Списъка на допустимите услуги и решения в областта на ИКТ“, включително пределни цени за всяка услуга/решение, определени въз основа на извършено пазарно проучване, ще бъдат публикувани при обявяването на процедурата.
Задължителен елемент на всички ИКТ услуги и решения е предоставянето на обучение за служителите (Разходите за обучение на служителите на предприятието за работа с внедрените решения ще бъдат включени в пределната пазарна цена на всяка отделна услуга/решение съгласно Списъка на допустимите услуги и решения в областта на ИКТ) на предприятието-кандидат за работа с внедрените ИКТ решения.
Кандидатите нямат право да получат финансиране по предложения за изпълнение на инвестиции по настоящата процедура, включващи услуги/решения за въвеждане на Системи за управление на ресурсите (ERP системи) и/или Системи за управление на взаимоотношенията с клиенти (CRM системи), и/или други системи/модули за управление на процесите в случай, че са сключили договор за финансиране по процедура BG-RRP-3.004 „Технологична модернизация“ по инвестиция „Програма за икономическа трансформация“ (ПИТ) към компонент „Интелигентна индустрия“ на НПВУ и са заявили разходи по т. 14.2, подточка „2.2) разходи за придобиване на ERP системи, CRM системи и/или MOM/MES системи“ от Условията за кандидатстване по процедура BG-RRP-3.004 „Технологична модернизация“.
ДОПУСТИМИ РАЗХОДИ:
СРОК ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ПРОЕКТИТЕ:
Продължителността на изпълнение на всяко предложение за изпълнение на инвестиция не следва да надвишава 12 (дванадесет) месеца, считано от датата на влизане в сила на договора за финансиране с крайния получател.
РЕД ЗА ОЦЕНЯВАНЕ НА ПРЕДЛОЖЕНИЕТА:
- Административна допустимост
- Оценка на качеството – максимален брой точки 20, от които:
- Претеглен коефициент на рентабилност на EBITDA за 2019 г., 2020 г. и 2021 г. – 18 точки;
- Претеглен коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи за 2019 г., 2020 г. и 2021 г. – 2 точки.
Предложения за изпълнение на инвестиции, получили минимум 4 точки при оценката на качеството се класират в низходящ ред съобразно получената оценка.
По процедурата е предвидено изцяло електронно подаване и оценка на проектните предложения чрез Информационната система за Механизма за възстановяване и устойчивост (ИСУН 2020, раздел „Национален план за възстановяване и устойчивост“).
Проектът на Условия за кандидатстване, Условия за изпълнение и приложенията към тях по процедура „Решения в областта на информационните и комуникационни технологии и киберсигурността в малките и средните предприятия“ е публикуван за обществено обсъждане освен на настоящата интернет страница и в Информационната система за Механизма ИСУН 2020.
Предложения и коментари по горепосочените документи могат да се изпращат в срок до 30.09.2022 г. (включително) единствено в Информационната система за Механизма ИСУН 2020, раздел „Процедури за БФП“ – „Национален план за възстановяване и устойчивост“, „Процедури за обществено обсъждане“ – https://eumis2020.government.bg/bg/s/800c457d-e8be-4421-8ed9-9e78d0a75c39/Procedure/PublicDiscussion.